Meetgegevens

 

Meetgegevens/waarnemingen

Noteer hier alleen de relevante gegevens uit het experiment, zoals titers, concentraties, pH, inweeg-gegevens. Noteer de verkregen gegevens in een overzichtelijke tabel, soms meerdere tabellen. Waarnemingen kunnen als tekst worden vermeld. Op deze manier biedt je meetrapport een goed overzicht van je metingen. Houd bij het weergeven van informatie wel steeds de onderzoeksvraag of het doel van het experiment in de gaten!

 

Waar let je op bij het maken van een tabel?

Het voordeel van het werken met tabellen is dat het overzichtelijk is, weinig ruimte vraagt en de samenhang van de getallen goed laat uitkomen. Een tabel moet begrijpelijk en leesbaar zijn zonder dat de tekst geraadpleegd hoeft te worden.
Bij het werken met tabellen moet je de volgende regels in acht nemen:

  • Geef de tabel een nummer (als er meerdere zijn) en een korte titel. In een tekstverwerker kun je dat het programma laten doen!

  • Werk met kolommen in plaats van rijen. Onder elkaar staande getallen zijn beter en sneller te overzien.

  • Geef bij elke kolom grootheid en eenheid (alleen SI-eenheden) aan. Gebruik de juiste symbolen. Zie ook BINAS tabellen 3-7.

 

 

Hiernaast zie je twee tabellen met dezelfde meetresultaten. Toch zijn er duidelijke verschillen te zien. Het eerste tabel is op het eerste gezicht wel netjes, maar er staan nog een paar fouten in.

  • Het nummer en de titel ontbreken bij de tabel.

  • De eenheden zijn bij alle meetwaarden weergegeven.

  • De begin en eindstand kolom staan niet in goede volgorde.
  • De tabel is niet vlot te lezen doordat de getallen in rijen zijn gerangschikt.

 

Het tweede tabel is op deze punten verbeterd.

Voorbeeld foute tabel 

 Voorbeeld goede tabel

© DMN

Waar let je op bij het maken van een grafiek?

Grafieken worden gemaakt met de hand of met een graphical analysis, dit kan in IPCoach of in Excel. Het voordeel van een grafiek is dat het verloop van een serie getallen met één blik is te overzien. Ook wordt het verband tussen twee grootheden snel zichtbaar.
Voor een goede grafiek let je op het volgende:

  • Geef de grafiek een nummer en een korte, duidelijke titel.

  • Maak grafieken met bij voorbeeld Excel.

  • Let bij grafieken op de juiste titel, grootheden en eenheden langs de assen.
  • Maak een goede schaalverdeling ten opzichte van de data punten. De grafiek lijn bestaat 3/4 van de grafiek met een heling van ongeveer 45 graden.

Gebruik Excel (computer) om een ‘line of best fit’ te bepalen, excel tekent automatisch dan de beste rechte of de beste kromme die bij je meetwaarden past. Het is ook mogelijk de vergelijking van de lijn in de grafiek te zetten, met helling en snijpunt y-as. Het is ook mogelijk de vergelijking van de lijn in de grafiek te zetten, met helling en snijpunt y-as, doet dit in plaats van uit de tabel. Gebruik ‘error bars’ indien gevraagd. (NB: geef de meetpunten aan in de grafiek, maar laat excel geen lijnstukken tussen de meetpunten trekken).

Het trekken van een lijn door de ingetekende meetpunten gaat (als je met de hand werkt) op een vloeiende wijze. Dit heeft als voordeel dat je toevallige fouten op grafische wijze uit middelt. Het allermooiste is als je een bepaald verband verwacht (bijv. y = k . xn ). Met Graphical Analysis kun je dit heel snel controleren en de coëfficiënt k en de exponent n bepalen. 

Opdracht

Hieronder zie je twee grafieken, zoek de verschillen! Welke is volgens jou correct weergegeven en waaraan kan je dat zien?

 © DMN         .

Verwerking meetgegevens/meetresultaten 

Uit de ruwe data kan bijvoorbeeld de concentratie van een stof worden berekend. Deze verwerkte meetresultaten/waarnemingen worden ook in tabelvorm(-en) weergegeven. Bij het tabel noteer je alle gebruikte formules en verklaringen van de gebruikte symbolen. Geef één voorbeeldberekening per type berekening! Hieronder een voorbeeld van een formule met verklaringen.

 

Resultaten

Hier plaats je in een tabelvorm het eindresultaat van de verwerkte resultaten. Deze resultaten zijn afgerond op de juiste significatie! Ook wordt hier de absolute en/of relatieve fout genoteerd. 

 

Foutenanalyse

Als je een meting gedaan hebt moet je altijd kunnen verantwoorden of het resultaat betrouwbaar is. De belangrijkste vraag daarbij is, 'Hoe goed is wat ik doe?

Kijk naar de uitwerking van verwerking van meetresultaten naar de drie verschillende kwaliteitskaarten. Klik op de link om naar de betreffende kwaliteitskaart te gaan.

Kwaliteitskaart 1: Verwerken van een duplo

Kwaliteitskaart 2: Het verwerken van drie resultaten

Kwaliteitskaart 3: Het verwerken van meer dan 3 meetresultaten

Test je kennis:

1. Bij het maken van een grafiek:
Moet je de meetpunten één voor één met elkaar verbinden.
Moet je een vloeiende lijn door de meetpunten heen trekken.

Score =
Het goede antwoord is: