Start week 1
Werkplan:
Uitvoering: gebeurt in duo.
Tijdsduur: 4 uur praktijk
Studielast: Totaal 6 SBU
Opdracht:
- Bestudeer Kwaliteitskaart niveau 1 deze is nodig bij de uitwerking van de resultaten van het practicum.
- Bestudeer de theorie van glaswerk, vaardigheden draaiburet en Titerstellen.
- Bestudeer de theorie van meetrapport en onderwerp Doel.
- Beantwoordt de onderstaande voorbereidingsvragen en verwerkingsvragen op goed niveau.
5. Voer het practicum Titerstellen uit (zie hieronder of te downloaden hier)
Startvoorwaarden:
- Vaardigheid Maatkolf en pipet gedaan
- Vaardigheid Wegen gedaan
- Theorie Draaiburet, glaswerk, titerstellen, kwaliteitskaart 1 bestudeerd.
Leerdoelen
Leerlijn meetrapport: Doel formuleren
Leerlijn glaswerk: Werken met de draaiburet
Leerlijn titraties: Titerstelling uitvoeren
Practicum Titerstellen:
Doel:
Aanleren van basisvaardigheden draaiburet en de titerstelling van Natronloog met Oxaalzuur.
Toelichting:
In dit practicum ga je je labskills verder ontwikkelen. Het uitvoeren van een goede titratie doet een beroep op jouw basis laboratoriumvaardigheden. Dit houdt in nauwkeurig en veilig werken met glaswerk en chemicaliën. Verder het uitvoeren van een werkprotocol, tot het niveau een eigen werkprotocol te kunnen opzetten. Deze week gaan jullie aan de slag met de base Natronloog, een base die veelvuldig wordt gebruikt in het laboratorium, waaronder in de voeding en levensmiddelen kwaliteitcontrole labs. Het nauwkeurig stellen van de concentratie (de titer) van natronloog kan goed gedaan worden met behulp van een titratie.
Het stellen wordt gedaan met Oxaalzuur. Oxaalzuur is een stof die in vele voedingstoffen zit. Een klein beetje oxaalzuur in onze voeding is niet erg, als je een gezond lichaam hebt. Oxaalzuur bindt zich namelijk aan calcium en kan nierstenen veroorzaken. Bij het maken van voedingsmiddelen moet de concentratie oxaalzuur juist weer worden bepaald, zeg maar de omgekeerde titratie die jullie vandaag gaan uitvoeren.
Oxaalzuur vind je onder andere in de schil van een citroen, aardbeien, aalbessen, spinazie, en cacaopoeder.
Voorbereidende vragen Week 1:
De voorbereidingsvragen worden ieder afzonderlijk gemaakt. In je logboek komen de beste antwoorden te staan. Zorg dat in het logboek duidelijk is wie wat heeft gemaakt. Aan het einde van het project telt dit mee in de beoordeling. Binnen de voorbereidingsvragen ga je aan de slag met de drie leerlijnen zoals beschreven in het werkplan overzicht. Aan de kleur kun je zien aan welke leerlijn je werkt. Leerlijn meetrapport, blauw. Leerlijn glaswerk, rood. Leerlijn titraties, grijs.
- Bestudeer de theorie onder het kopje glaswerk en het kopje draaiburet. Waar moet je allemaal op letten bij het vullen van een buret? En bij het aflezen van een buret? Noteer een korte opsomming van de belangrijkste punten!
- Wat wordt er bedoeld met titer stellen?
- Wat is een oertiterstof?
- Is oxaalzuur een 1, 2, 3 of 4-waardig zuur? Geef hiervoor een verklaring. (tip: zoek de structuurformule van oxaalzuur)
- Geef de reactievergelijking voor het oplossen van natriumhydroxide.
- Geef de reactievergelijking voor het oplossen van oxaalzuurdihydraat.
- Geef de reactievergelijking die plaatsvindt tijdens de titratie.
- Bereken de molaire massa van natriumhydroxide en oxaalzuurdihydraat.
- Zoek uit waar je naar afloop van je experiment alle verschillende stoffen en mengsels moet laten b.v. gootsteen, afvalvat (welk afvalvat?), prullenbak en waarom!
- Van welke kleur naar welke kleur slaat de indicator om en hoelang moet deze “nieuwe” kleur minimaal zichtbaar blijven?
- Bereken de concentratie van de oplossing als men 31,17 mL oplossing nodig had en het experiment volgens onderstaand voorschrift is uitgevoerd. Maak tevens een tekening van elke handeling en zet erbij wat je weet, b.v. de massa van oxaalzuur bij het afwegen.
- Bij het onderdeel verwerking staan 2 formules. In de eerste formule staat een 2. Geef een goede verklaring waarvandaan deze 2 kan komen.
- Teken alvast de benodigde tabellen in je labjournaal.
- Bestudeer onder het kopje meetrapport het onderdeel doel. Formuleer voor dit experiment een doel zoals je het zou beschrijven in een meetrapport.
Practicum uitvoering Titerstellen:
Benodigdheden:
- de te stellen oplossing, ±0,1M natriumhydroxide
- oxaalzuur
- fenolftaleïne
- laboratoriumglaswerk
Werkwijze:
- Weeg circa 200 mg oxaalzuur nauwkeurig af en breng dit over in een erlenmeyer.
- Voeg een kleine hoeveelheid water toe en zorg ervoor dat het oxaalzuur oplost.
- Maak de buret klaar voor gebruik, waar moet de indicator bij?
- Lees de beginstand van de buret af en noteer deze in je labjournaal
- Laat je opstelling controleren door de beoordelaar en de docent.
- Titreer met de te stellen natriumhydroxide oplossing van ± 0,1M tot kleuromslag.
- Na uitvoering van de bepaling bespreekt de beoordelaar zijn/haar beoordeling met zijn/haar partner. Hierna wordt er gewisseld van rol en de complete bepaling wordt opnieuw gedaan.
- In totaal is het de bedoeling dat je per persoon 3 metingen hebt.
Indien relatieve spreiding > 3% dien je een extra titratie uit te voeren.
Verwerking:
- Bereken de concentratie van de natriumhydroxide oplossing in de buret in mmol/mL. Gebruik de formule:
![](https://primary.jwwb.nl/public/q/c/h/temp-qarhdtepqjynzdxmsyyb/5ri72k/Schermafbeelding2018-04-02om162927.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=1736%2C134%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=713&height=55)
Bereken de concentratie van de natriumhydroxide oplossing in mol/L.
2. Verwerk de resultaten volgens Kwaliteitskaart niveau 1
3. Bereken ook de juistheid: de afwijking van de werkelijke waarde.
![](https://primary.jwwb.nl/public/q/c/h/temp-qarhdtepqjynzdxmsyyb/itvmnd/Schermafbeelding2018-04-02om162934.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=879%2C140%2Cx1%2Cy0%2Csafe&width=320&height=51)
4. Noteer alle gevonden waarden + de exacte waarde bij de resultaten in je labjournaal.
5. Wat wordt bedoelt met de absolute onnauwkeurigheid van een meting?
6. Trek een goede conclusie uit je resultaten.
Na afloop laat je de verwerking controleren in je logboek en/of labjournaal.